nl
X

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent simpelweg: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Je kent allemaal wel de ervaring van volledig aanwezig zijn: luisteren naar prachtige muziek, met al je aandacht kijken naar de zonsondergang… Aandachtigheid richt zich vooral op ópmerken. Dit is iets anders dan ‘aandacht’ en 'concentratie’, waarbij je je richt op één onderwerp.


Intenser en bewuster leven.
Waar je aandacht is, daar ben je. Mindfulness gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu. Met mindfulness leef je intenser en bewuster. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger.
Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn. Er ontstaat een hogere mate van bewustwording en je kunt beter je grenzen bewaken.

Voor wie?
Mindfulnesstraining is geschikt voor iedereen die een investering wil doen in de kwaliteit van haar/zijn leven, het leven intenser wil (be)leven, meer en intenser wil genieten en bereid is op een nieuwe manier naar haar/zijn eigen patronen te kijken. En voor iedereen die wil leren anders om te gaan met stressvolle ‘weersomstandigheden’ in haar/zijn leven. 

En in het bijzonder als je:
  • vaak het gevoel hebt geleefd te worden door je dagprogramma.
  • je in een druk leven beter staande wilt houden.
  • meer momenten wilt vinden van genieten, rust en inkeer/stilte.
  • minder met gedachten bezig wilt zijn (piekeren).
  • lichamelijk last ervaart door spanning of stress.
  • beter wilt leren omgaan met moeilijke emoties.
  • sneller je energie wilt regenereren.

Mindfulness is een vaardigheid die je kunt oefenen. Hiervoor is de mindfulnesstraining. Dit is een effectieve training van 8 weken. Deze training is verrijkt met enkele onderdelen vanuit de cognitieve gedragstherapie: Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT). Deze MBCT training is van oorsprong voor mensen met een geschiedenis van depressie en helpt hen door middel van mindfulness terugval te voorkomen. Omdat MBCT voor iedereen hele waardevolle onderdelen bevat, zitten enkele elementen hiervan in de cursus.


De belangrijkste resultaten van mindfulnesstraining zijn
  • Je wordt je meer bewust en je krijgt meer inzicht van je gedachtenpatronen, je reacties, je handelen, je emoties en gemoedstoestanden (en de keuze om daar soms anders mee om te gaan)
  • Je kunt meer afstand nemen van problemen.
  • Je geniet bewuster en intenser.
  • Je krijgt meer energie tot je beschikking.

Daarnaast:
  • Verbetert je vaardigheid om om te gaan met stressvolle gebeurtenissen of momenten wanneer het niet gaat zoals je wilt
  • Kun je je beter concentreren (meer focus en minder piekeren)
  • Kun je beter je grenzen aan geven (meer bewustwording)

Mindfulness geeft een vermindering van:
  • Stress-symptomen (zoals o.a. hoge bloeddruk, vermoeidheid, slapeloosheid).
  • Slaapproblemen en vermoeidheid in het algemeen
  • Depressie en angst
  • (chronische) Pijn
  • Psychische gevolgen van ernstige ziekte en tegenslag

Hoe werkt dat dan?
Prettig én belangrijk
Ontspanning vinden we belangrijk omdat het prettig is. Maar ontspanning is ook een levensnoodzaak: in ontspannen staat vinden herstel-, leer-, en voedingsprocessen plaats die onder spanning niet mogelijk zijn. Ontspanning is dus meer dan belangrijk: het is noodzakelijk om te overleven.

Bewust van patronen
Mindfulness training leert je om bewust te worden van de patronen van denken en doen die stress veroorzaken. Je wordt je bewust dat stresspatronen manieren zijn van automatisch reageren die, hoewel ze het goed bedoelen, het meestal erger maken in plaats van minder erg en daardoor niet adequaat zijn. Deze bewustwording geeft meteen een manier om er anders mee om te leren gaan, want niemand kiest bewust voor stressvolle reacties.

Diepe ontspanning
Zo leer je – paradoxaal genoeg – te ontspannen mét de spanning, het ongemak, het verdriet of de pijn. Dit wordt ook wel ‘diepe ontspanning’ genoemd, omdat je leert ontspannen met de ervaringen – prettig of onprettig – wanneer ze zich primair voordoen, zodat de hele stressreactie niet op gang hoeft te komen.

Het geheim van genieten
Het geheim van genieten is dat het gebonden is aan het hier en nu. Een prettige herinnering, een fantastische droom of een leuk vooruitzicht kan plezier geven – maar dat is toch anders dan genieten van dit moment. 
En dat doe je door met volle aandacht aanwezig te zijn, lichaam en zintuigen. Ruiken, zien, proeven, voelen. Aanleidingen tot genieten dienen zich vanzelf aan: een fluitende vogel, een koel glas water, een verse appel, schone frisse lakens. Doodgewone, alledaagse dingen. Als we kunnen genieten, hoeven we niet ver te zoeken. Ons vermogen om te genieten is altijd aanwezig. Je verleert het niet.


Zinnelijk
Dus: met mindfulness leef je intenser. Je leert afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je ontspant gemakkelijker en de geest wordt rustiger. Er ontstaat een hogere mate van bewustwording, vooral ook van de zinnelijke aspecten van ieder moment.
Er is veel onderzoek gedaan naar het resultaat van mindfulness. Dit laat zien dat mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en dat het positieve veranderingen teweeg in cognitief en neurobiologisch functioneren. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Deze brede werkzaamheid zorgt ervoor, dat mindfulness voor heel veel mensen van waarde is.