Behandelingen

Een natuurgeneeskundige behandeling kan uit diverse onderdelen bestaan. Hieronder worden een paar behandelingen die in de praktijk gegeven worden toegelicht:
bal

Orthomoleculaire therapie

Ons lichaam bestaat uit ongeveer 100.000 miljard cellen. Ze zijn piepklein, maar als je goed kijkt zie je dat elke cel een complete mini-fabriek is. En net zoals in elke fabriek: als er één onderdeel niet goed loopt, krijgen andere afdelingen het ook zwaar.

Als er cellen of onderdelen van een cel niet goed functioneren, heeft dat invloed op jouw gezondheid. In de orthomoleculaire geneeskunde zoekt men altijd naar de oorzaak. Wanneer jij bij mij komt met een klacht ga ik dus kijken en uitpuzzelen naar wat er in jouw ‘cel fabriek’ vastloopt of ontbreekt, waardoor het lichaam niet meer doet wat het zou moeten doen.
Soms is er iets mis in je biochemie (in je cellen of moleculen) waardoor je lichaam niet kan herstellen, zoals bijvoorbeeld bij chronische vermoeidheid en fibromyalgie. En toch is er aan zogenaamde ‘onbegrepen’ klachten nog heel veel te doen, mits je begrijpt wat de biochemische obstakels kunnen zijn. En dát is nu net de kracht van de orthomoleculaire geneeskunde. We gaan op zoek naar oplossingen om de biochemische processen weer zo optimaal mogelijk te laten functioneren en het lichaam daarin te geven wat hij nodig heeft. .

Mochten de klachten aanleiding geven om verder te kijken en aanvullend onderzoek te doen, is dat mogelijk. In samenwerking met een laboratorium maak ik gebruik van diverse testen waarbij door middel van ontlasting-, urine-, speeksel- en/of bloedonderzoek meer informatie verkregen kan worden. Immers, meten is weten.

Orthomoleculaire therapie draait niet alleen om een goede gezondheid, maar ook om de meest optimale werking van jouw lichaam en geest. 70% van de gezondheidsklachten zijn voeding gerelateerd, hiermee heb je dus zelf een belangrijke sleutel in handen, want 70% van de gezondheidsklachten zijn daarmee met goede voeding te voorkomen. De effecten van orthomoleculaire voeding zijn vaak al op korte termijn te merken. Er is vaak snel verlichting van chronische klachten, de lichamelijke en geestelijke conditie verbetert, je kunt je beter concentreren, je hebt meer energie en je herstelt sneller na inspanning. Ook merk je vaak al snel dat je meer weerstand hebt tegen infecties.

De belangrijkste effecten zijn echter de lange termijn effecten. Deze laten zich vooral zien in problemen die niet ontstaan. En al is dat moeilijk om te meten, het is duidelijk dat een beter voedingspatroon en betere levenswijze er toe leiden dat je minder kans hebt op uiteenlopende gezondheidsklachten.

Darmtherapie

Buikpijn, een burn-out, (chronische) virusinfecties, ontstekingsziekten zoals diabetes, cardiovasculaire aandoeningen en allergieën-, overgewicht, huidaandoeningen, depressies, blaasontstekingen, Parkinson, Alzheimer, gedragsstoornissen, auto immuunziekten, kanker, reuma, chronisch vermoeidheidssyndroom, hormonale disbalans, migraine: zo maar enkele klachten die veel voorkomen en die te herleiden zijn naar slechte leefgewoonten of een slechte spijsvertering. De darm heeft hierin een belangrijke en vaak onderschatte rol in ons lichaam.

Verstoringen in het spijsverteringsstelsel geven vaak ziektebeelden in de darm zelf, maar kunnen zich ook uiten op hele andere plaatsen in je lichaam zoals in de longen, de huid, je brein of je gewrichten.

Een goede darmwerking is ook belangrijk voor de ontgifting. Als de darmflora niet in balans is worden er gifstoffen aangemaakt. Deze gifstoffen vormen een belasting voor de lever. Veel chronische klachten worden dan ook veroorzaakt door een slechte ontgifting van de darm en de lever. Denk hierbij aan vermoeidheid, spierpijnen, migraine, huidklachten etc.

Door middel van ontlastingsonderzoeken krijgen we zicht op wat er in jouw darmen huist en hoe ze functioneren.

Trainer hormoonfactor

Heb jij last van een of meerdere van de volgende klachten?

• Acne
  • Depressie/angst
  • Haaruitval
  • Hoofdpijn/migraine
  • Libido verlies
  • Geen goede menstruatie cyclus/ pcos klachten
  • Overgewicht
  • Spiermassa verlies
  • Slaapproblemen
  • Vermoeidheidsklachten
  • Gebrek aan energie
  • Candida
  • Burn-out
  • Problemen met afvallen

Wellicht ligt de oorzaak bij jouw hormonen. Hormonen hebben belangrijke functies in je lichaam, bij een onbalans ontstaan dan ook snel klachten. Samen gaan wij kijken waar de oorzaak ligt en maken we een plan om de balans in jouw hormonen te herstellen. Als Trainer Hormoonfactor werk ik volgens het Hormoonfactorprincipe van Ralph Moorman.

Energetische behandelingen

Eén van de therapievormen die ik toepas zijn energetische behandelingen. Ik ben hiervoor opgeleid en ingewijd in diverse methoden die allen een gemeenschappelijke basis hebben: werken met hoogfrequente energie die door zijn hoge trilling ‘vastgezette’ energie weer in beweging brengt.

Misschien vraag je je af: waardoor zet energie zich vast en wanneer is een energetische behandeling zinvol?
Elk mens beschikt over een zelf genezend vermogen. Dit zelf genezend vermogen wordt niet alleen aangestuurd door chemische processen, maar ook door energie. Soms is het onduidelijk waarom iemand maar niet geneest of opknapt of waarom klachten elke keer toch weer terugkomen. Nu is het om te kunnen genezen belangrijk dat er voldoende energie aanwezig is. Logisch toch? Je auto rijdt tenslotte ook niet zonder brandstof.

Ieder mens komt in zijn leven dingen tegen die lastig voor je zijn; kleine of grote trauma’s. Misschien was dit voor je geboorte al aanwezig. Alle gebeurtenissen kunnen zich vastzetten in jouw energiesysteem. Eigenlijk is dit niets anders dan de energie die op deze plaats “versteend”. In de volksmond noem je dit een ‘blokkade’. Zie dit maar als een stilstaande auto op de snelweg; andere auto’s moeten erom heen, het verkeer “stroomt” niet meer. Dat is ook zo bij jouw energie. Als deze situatie maar lang genoeg aanhoudt en deze stilstand wordt niet opgeruimd, leidt dit tot onbalans en dit kan op een gegeven moment leiden tot allerlei lichamelijke en/of psychische klachten. Tijdens een energetische behandeling wordt jouw energiestroom geoptimaliseerd waardoor je levensenergie weer kan gaan stromen.

bal